Biofeedback & Brainwave Entrainment

Biofeedback en Neurofeedback zijn een essentieel onderdeel van de trainingen.

Biofeedback en Neurofeedback zijn methoden om lichaam functies te meten en in kaart te brengen als men verandering hiervan verwacht door oefening. Een hometrainer of ander fitnes apparaat met en hartslag meter, geeft bijvoorbeeld de hart frequentie aan bij lichamelijke inspanning.

Zoals Inspanning te meten is, is ook lichamelijke en geestelijke ontspanning te meten. Biofeedback is heeft  wetenschappelijk bewezen een krachtig positief effect op ons emotionele en fysieke welzijn. De wetenschappers Sargent, Green, and Walters toonde al in 1972 aan dat door de hand te verwarmen een migraine aanval kon worden verbroken, en dat autogene (vanzelf ontstaand) training met biofeedback hoofdpijn kon worden gereduceerd. In 2002 trainde wetenschapper Flor met behulp van Neurofeedback geamputeerde om de locatie en de frequentie van pijnscheuten van fantoompijn die buiten het lichaam worden ervaren ( namelijk in het geamputeerde deel van een been of arm dat er niet meer is), op te sporen waardoor hun fantoompijn zeer sterk afnam. Biofeedback gebeurt door middel van enkele sensoren aan de vingers. Hiermee word de Huidgeleiding het zo gehete skin conductance level (SCL)  en hartritme ofwel Heart rate variability (HRV) gemeten bij elke in- of ontspanningspoging die men onderneemt. Bij Neurofeedback meet men de hersenactiviteit met een eeg (Elektroencephalogram).

Picture-1

Neurosky EEG                           Biofeedback

Autogene training

Autogene training is een methode van concentratieve zelfontspanning en autosuggestieve beïnvloeding met als doel het ontstaan van beheersing van lichaam en geest. Een autosuggestieve beïnvloeding kan bijvoorbeeld zijn, ‘de gedachte’ dat iets beter kan worden. In religie termen gesproken is dit het deel dat verkregen of als het ware verleent word door een godheid, na er met hart en ziel voor gebeden te hebben. De auto suggestie hierbij is, dat de persoon in kwestie ervan overtuigd raakt dat het gebed gehoord is en gehonoreerd word met genezing.  Eigenlijk net zo als wanneer men er overtuigd van is door een arts genezen te worden. Wanneer men namelijk niet overtuigd is, dat iets mogelijk is ( twijfel of overtuigd dat het niet kan), zal het zeer zelden voorkomen dat men verbetert. Overtuiging van verbetering begint in ons brein bijna altijd via de auto suggestieve vragen die men zichzelf gaat stellen; stel dat het mogelijk is? Stel dat ik beter kan worden? Stel dat ik hier of daarvan af zou zijn?  Het begint met het zaadje van twijfel aan de bestendigheid van leed, last en aandoening. ( Deze uitleg is uiteraard een zeer beknopte en uiterst beperkte weergave van het proces en kracht van Autosuggestie.) zie voor meer informatie over auto suggestie het e book:  Self Mastery – Emile Coue

Met Biofeedback is het proces van bewustwording van de verschillende fysiologische functies met behulp van apparatuur, die informatie over de activiteit van die lichaamsfuncties weergeeft,  visueel en op een begrijpelijke manier inzichtelijk te maken. Of en hoeveel men vordering maakt in een training van een bepaalde oefening, en het onder controle krijgen van bepaalde functies zoals het hartritme bij personen die hartritme stoornissen hebben.  Het doel is om middels deze apparatuur de gebruiker te laten zien hoe je deze lichaamsfuncties zoals de hartslag kan manipuleren en een meditatieve staat van rust kunt bewerkstelligen. De meetbare functies waarover men controle kan krijgen door oefening  zijn oa. hersengolven, spierspanning, huidgeleiding, hartslag en pijnperceptie.

Biofeedback kan helpen bij slaapstoornissen en vermoeidheid helpen verminderen. Er zijn aanwijzingen dat biofeedback helpt bij het verminderen en weer terug in balans brengen van bloeddruk en hartritmestoornis. Verder worden biofeedback-technieken in de medische wereld vaak gebruikt bij het hertrainen en versterken van spieren na blessures, na operaties of bijvoorbeeld na ongevallen waarbij zenuwen beschadigd zijn. Biofeedback helpt bij chronische pijn, zelfs bij pijn die bij arthrose kan optreden, spierverkrampingen, hoofdpijn en spanningshoofdpijn als migraine. Met behulp van Biofeedback is ongewenste spanning en angst, die vaak een onderliggende rol speelt bij chronische pijn, te reduceren.

 Grafische bio-feedback training voor een gezond lichaam en een vrije geest

Training met een interactief software programma om de natuurlijke ritmes van je lichaam visueel inzichtelijk te maken en op den duur te herstellen.

Elke verandering wordt grafisch op een beeldscherm weergegeven, waardoor je leert ze onder controle te krijgen.

Het programma leert je met bewezen technieken:

  •  spanning kwijt te raken
  • een diepe staat van ontspanning te bereiken
  • een hernieuwd gevoel van welzijn te ervaren

.grafische biofeedback weergave

neurosky-appweergave van attentie (focus) en meditatieve staat ofwel rust van het brein met de Nurosky EEG

Focus

Hoe concentreert men zich geestelijk?  Hoe kun je in een meditatieve staat focussen op één onderwerp?  Beginnen met mediteren is alsof je om een grote donkere ruimte staat en niet weet waar het lichtknopje zit. Een beginner tast werkelijk in het donker.

Stel je voor dat je midden in een grote donkere sporthal staat en je moet het lichtknopje weten te vinden. In het donker ga je op zoek naar het lichtknopje. Althans als je ervan overtuigd bent dat dit lichtknopje bestaat.  Door de autosuggestie dat er mogelijk een lichtknop zou kunnen zijn, en de wil om verlicht te worden in je doen en laten, gaat men opzoek naar dat knopje.  Na enige tijd zoeken, en dat is afhankelijk per persoon, word het lichtknopje gevonden. Wanneer men de volgende keren in die grotere donkere sporthal binnenkomt van de meditatie, weet je uit ervaring welke kant je op moet voor het lichtknopje, en zal het steeds gemakkelijker worden deze te vinden.

Met behulp van een Eeg apparaatje is visueel aan te tonen hoe concentratie op een enkel onderwerp (het lichtknopje) kan worden gehouden. Het is een snelle en eenvoudige manier om het lichtknopje te vinden, zodat je aan de slag kunt met het echte werk.

Hiermee leer je de basis beginselen van Meditatie. Met hernieuwde kennis, door het lezen van de juiste lectuur, is het contemplatieve deel van de meditatie, als ware een update voor een antivirus programma voor je Pc, komt men tot diepere en betere inzichten in eigen functioneren.

De meditatie in deze trainingen zijn er niet op gericht om herenigd te worden met het universum, god of godheid. Het is dan ook niet meer nodig om in een lotushouding te zitten sinds we de comfortabele stoel hebben uitgevonden, waardoor het voor mensen met rugklachten of rolstoel gebonden zijn, ook goed toegankelijk is. Het doel is lichaam en geest in optimale (optimaal is verschillend per individu) conditie te brengen en te houden, met als mogelijke bijwerking genezing.

Bijsluiter

Let op, gebruik van deze methode in deze training kan tot gevolg hebben dat u chronische pijnen en psychosomatische aandoeningen kwijt raakt! Raadpleeg eventueel een Uwv coach voor de verdere gevolgen hiervan.

Mogelijk gevolg van verlies van:

  •  Angst
  •  Burn-out
  •  Chronische pijn
  •  Concentratiestoornis
  •  CVS chronischevermoeidheidssyndroom
  •  Depressie
  •  Eetstoornis
  •  Epilepsie
  •  Faalangst
  •  Fibromyalgie
  •  Gedrag stoornissen
  •  Migraine
  •  M.E. myalgic encephalomyelitis
  •  R.S.I. Repetitive strain injury
  •  Slaapstoornis
  •  Stress
  •  Vermoeidheid
  •  Whiplash
  •  Syndroom symptomen

Wat niet geneest

Eigenlijk groeit de lijst van wat medici, te vaak in negatieve zin, noemen Psychosomatische ziektebeelden. Wondergenezingen en plotseling herstel zijn er legio. Velen trekken naar bedevaartplaatsen en religieuze genezingsdiensten in de hoop genezen te worden. Een deel daarvan ervaart ook daadwerkelijk genezing. Genezing waarvan de medici ze in de categorie plaatsen van psychosomatische aandoeningen. Gek genoeg gaat het maar al te vaak om aandoeningen die medici behandelen. Wat in ieder geval duidelijk is niet te genezen, is bijvoorbeeld het weer aangroeien van een been of arm na een amputatie. Zeker is ook dat geen enkele zogenoemde alternatieve genees methode zonder begeleiding van een hiervoor gestudeerde arts kan en mag plaats vinden. Zeker is ook dat het proces van beter worden in welke zin dan ook, afhankelijk is van het individu, en verbetering bereikbaar is voor een ieder die dit wil, met mogelijke bijwerking ( te beschouwen als god’s wil of karma) van het verliezen van symptomen.

Waar te beginnen

De meeste mensen denken dat ze niet in een meditatie kunnen komen omdat hun geest en denken als een ongetemd wild paard is, en altijd maar door draait. En misschien is dat ook zo, want ook mensen die ervaring hebben met mediteren blijken vaak slechts met hun ogen dicht stil te zitten zonder echt in meditatieve staat te komen, als ze aan de EEG zitten.

Om deze reden word er dus met de Meditatie-training gestart met een apparaat die dit voor u doet. En waarbij de range van vaste patronen van hersengolven flexibeler worden gemaakt. Opgerekt als het ware als rek en strek oefeningen voor het lichaam.

Audio & visuele entainment

entrainment  van de hersengolven is onze hersenactiviteit laten meeslepen, meevoeren of in vervoering brengen door externe signalen. Dit in vervoering brengen gebeurt met geluid en licht uit een gewone hoofdtelefoon gecombineerd met een speciaal daarvoor ontworpen licht bril.

aitia AVE Mindful-Meditation

De combinatie van hoofdtelefoon en Bril zenden een frequentie uit van tonen en lichtflitsen die ons brein na enige tijd gaat volgen. Het resultaat is dus dat ons brein rustiger word.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s